Ziare vechi despre viitor


times“Oamenii vor munci cel mult patru zile pe săptămână, mai puţin de 8 ore pe zi. Perioadele de muncă de 147 de zile votr alterna cu cele de vacanţă, de 218 zile”, scria  New York Times în anii 70, despre anul 2000.(Nu mai râdeți, că ăsta-i ziar serios…Iote ce sediu are! )

“În noul mileniu săptămâna de muncă se va micşora cu 50%. Pentru a combate inerţia şi lipsa de activitate oamenii vor fi consultaţi de “specialişti în petrecerea timpului liber” – susținea ferm futurologul Elvyn Toeffler în cartea sa “Şocul Viitorului”, 1970.

Oamenii vor începe să muncească în jurul vârstei de 25 de ani şi se vor pensiona la 47. Concediile cu durata de 6 luni vor fi acordate fără nici un fel de probleme” :)))))))))))))

Dintr-un film BBC despre viitor, anii 60.

În jurul anului 2000 maşinile şi utilajele vor produce o cantitate atât de mare de bunuri, încât fiecare cetăţean SUA va fi cu adevărat bogat şi prosper. Principala problemă va deveni găsirea unor modalităţi de a petrece timpul liber.

Revista “Time”, 1966.

“Din 2001 uramşii noştri vor trăi într-un viitor al plictiselii de moarte, unde cea mai dificilă problemă va fi alegerea unui canal de televiziune pe care să-l urmărească,  dintre cele câteva sute existente”.

Arthur Clarke, scriitor SF, 1968.

Am citit informaţia şi iniţial m-a pufnit râsul. Chiar atât de naivi erau?!… Apoi m-am întristat…

Suntem nişte neisprăviţi. De după al  Doilea Război Mondial încoace, în loc să punem în practică visele măreţe ale înaintaşilor noştri şi, ca urmare, acu să citim acest rânduri între două linguri de caviar, şterşi la gură tacticos și tandru de un roboţel domestic de generaţia a paişpea, noi, ce-am făcut ca omenire?!….am învăţat prost la şcoală, am ars gazul degeaba prin conflicte şi păruieli pe teritorii, ne-am cheltuit energia pe dispute politice , am căutat democraţie cu lumânarea, apoi am găsit-o…şi aşa mai departe….

turkey-protests

Când şi ce ce a luat-o omenirea pe arătură? ne mai putem oare întoarce înapoi la şosea?…

Oof, vai de steaua futurologilor care-au visat frumos mileniul trecut noaptea şi apoi au ajuns să apuce anul 2015!…

Ar trăi el, Elvin Toeffler, dac-ar mai fi, “Şocul viitorului”!

 de Masha Rasputina

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.